Bilgisayar ve İnternet Kullanımı

15.12.2014 1528

Günümüzde zararlı alışkanlıkların biçim değiştirdiği görmekteyiz. Artık farklı bağımlılık ve alışkanlıklar hayatımızın bir parçası haline geldi. Bunların başında yer alan bilgisayar ve internet kullanımı konusunda son derece dikkatli davranmak zorundayız. Çünkü alışkanlıklar bağımlılığa dönüştüğünde işimiz gittikçe zorlaşmakta içinden çıkılamaz bir hal almaktadır.

Bilgisayarın çocukların eğitimine olumlu katkılarının yanı sıra iyi değerlendirilmediği taktirde bağımlılık yarattığı, eğitimde, sağlıkta bazı olumsuz etkileriyle kötü sonuçlara neden olduğu gözle görülür bir gerçektir.

Eğer çocuğunuzun bilgisayar başında geçirdiği süre giderek artıyorsa, başka bir işle meşgulken bile bilgisayarı özlüyorsa, sizi ve arkadaşlarını dikkate almıyorsa, başka faaliyetleri önemsemiyorsa, sırt, bilek, baş ağrısı gibi fiziksel sıkıntılar yaşıyorsa bağımlılıktan söz edilebilir..

BİLGİSAYARIN OLUMSUZ ETKİLERİ

Sosyal Gelişime Etkisi: Ekranın başında sürekli oturmayı tercih eden kişi, aile ve arkadaşlarından gittikçe uzaklaşıp birçok sosyal aktiviteden vazgeçmeye başlamaktadır.

Zihinsel Gelişim: Fiziksel aktiviteler ve oyunların, çocuklarda bilgisayar

kullanımından daha yararlı olduğu görülmektedir. Özellikle ilköğretim öncesindeki çağda vücut ve zihin aynı anda öğrenmektedir. Çocuklar atlayarak, koşarak, tırmanarak bütün vücutlarını kullanmakta ve bu hareketler onların matematik ve bilim yeteneklerinin gelişmesinde çok önemli rol oynamaktadır.

Sağlık Problemleri: Bilgisayar ekranları düşük seviyeli elektromanyetik enerji yayarlar. Amerika&`da yapılan araştırmaların sonuçları göstermektedir ki günlük işlerini bilgisayar ekranını kullanarak yapan kişiler kullanmayanlara göre kayda değer oranlarda daha fazla sağlık problemleri yaşamaktadır. En yaygın sağlık problemleri, görme bozuklukları, obezite, sırt ağrıları, eklem yerleri dirsek, boyun ve ayak ağrılarıdır.

Şiddete Yönlendirme Problemleri: Bilgisayarlarda özellikle internet ortamında kumar, bahis, pornografik yayın siteleri, yoğun şiddet içeren oyunlar fazla sayıda var.

Çocuklar; yaşına ve psikolojik gelişimine uymayan bu tarzdaki birtakım kaynaklara ulaştığında ve etkilendiğinde, şiddet içeren davranışlar sergilemektedirler.

&

BİLGİSAYAR KULLANIMINDA YAPILMASI GEREKENLER

&

Bilgisayar kullanımında yapılması gereken en önemli şey; ailelerin çocuklarının uzun süreli bilgisayar kullanımı konusunda takipçi olmalarıdır.

Bilgisayarda, çocuğun zararlı sitelere girmemeleri için özel filtreleme programları konusunda uzman kişilerden bilgi alınmalıdır.

Üniversite yaşına gelene kadar TV ve bilgisayarın, çocuk yatak odasında olmasını engellemek gerekmektedir. Bu durum çocukların daha kolay bilgisayar ve TV kullanımının takip edilmesini sağlayacaktır. Özellikle çocuklara ilköğretim 1.kademedeyken TV izleme ve bilgisayar kullanımı ile ilgili kurallar uygulanması gerekmektedir. Bu yaşlarda konulan kuralların öğrenilmesi ileriki yaşlarda uygulamayı kolaylaştıracaktır.

Çocuğun yaşı ne olursa olsun (üniversiteye kadar) bilgisayarın evde açılma saatlerini, ders çalışma saatlerini netleştirip bir program doğrultusunda hareket edilmesi sağlanmalıdır. Ebeveyn olarak çocukla birlikte televizyon izleme ve bilgisayar kullanımı belirli kurallar çerçevesinde düzenlenmelidir. Tıpkı koyulan diğer kuralların nedenlerinin açıklaması olduğu gibi; TV ve bilgisayar kullanım kurallarının nedenleri açıklanmalıdır. TV ve bilgisayarın insan üzerindeki olumlu ve olumsuz yönleri ayrıntılı bir şekilde çocuğa anlatılmalıdır. Nasıl ki çocuklarımıza sosyal iletişimlerinde, arkadaş ve grup seçimlerinde uyarı ve tavsiyelerde bulunuyorsak bilgisayar ortamı için de bu uyarı ve tavsiyeler çocuğa verilmelidir. Bu uyarı ve tavsiyeler çocuğa verilirken duygular çok net bir şekilde anlatılmalıdır.

Birlikte yapmış olduğunuz program ve düzenlemeye koymuş olduğunuz kuralın uygulanmasına özen gösterilmelidir. Çocuk sizin gevşediğinizi hissederse isteklerini giderek artırmaya devam edecek ve bilgisayar, internet ve TV bağımlısı bir kişi olarak hayatını sürdürecektir.

Çocuğun yetenekleri doğrultusunda yapacağı sosyal ve sanatsal bir aktivitede bulunması sağlanmalıdır.

Çocuğun duygusal arayış içinde olmaması için aile tarafından gerekli ilgi, sevgi ve özen gösterilmelidir.

Ebeveyn olarak kendi bilgisayar ve televizyon izleme isteklerinizi 2. plana atmak gibi bir fedakarlığı göstermeniz gerekmektedir. Çocuğun yatış saatine kadar bilgisayar başından kalkamayan, çocuğu ve eşiyle tek kelime konuşamadan saatlerini bilgisayar ve TV başında geçiren ebeveynlerin sayısı oldukça fazladır. Özellikle İlköğretim çocuklarının:‘Ama babam hep bilgisayarın başında, oyun oynuyor, siteleri geziyor, ben de yapmak istiyorum. &` gibi bir düşünce ve tepkisi olmasına fırsat vermemek için bilgisayar kullanımında siz büyüklerin doğru örnek olması gerekmektedir. Çocuğun model alarak ve görerek öğrenmesi her zaman daha kolay ve çabuk olmaktadır.

&

YAŞ GRUPLARINA GÖRE BİLGİSAYAR VE İNTERNET KULLANIMI

İlköğretim çağı (6-13 yaş) çocuklarında internet kullanımı büyük önem taşıyor. Tabii güvenli bir şekilde olmak kaydıyla. Uzmanlar, çocukların doğru internet kullanımlarıyla ilgili yaş gruplarına göre şu önerilerde bulunuyor:

6 yaş: İlköğretim hayatı başlayan altı yaş çocuğu, interneti tek başına keşfetmek ister. Artık tam bir okullu olmuş, büyümüştür. Bu yaş çocuğu otoriteyi çok fazla sorgulama eğiliminde değildir. O nedenle koyulan kuralları uygulama konusunda ebeveynlerin pek fazla sıkıntı yaşaması beklenmez. Henüz okula başlamış ve dolayısıyla artan sorumluluklarına adaptasyon sürecinde olan, özellikle tam gün okula giden altı yaş çocuğunun günlük bilgisayar kullanım süresinin 30 dakika ile 45 dakika arasında olması idealdir.

7-9 yaş: Bu yaşlar internete ilginin oldukça arttığı bir dönemdir. Genel olarak bu yaşlardaki çocuklar yasaklanan birçok davranışı gerçekleştirme eğiliminde olduğundan internetteki yasaklar da ilgilerini çekecektir. Fakat aileler birtakım raporlama sistemleri ile çocuklarının hangi sitelerde, ne kadar süre gezindiklerini görebilirler. Ortalama bir yedi-dokuz yaş çocuğu internette gezinmeyi, çeşitli oyunlar oynamayı, e-posta gönderip almayı başarabilir. Bu yaştaki çocuklar için ideal internet kullanım süresi günlük 1 saati geçmemelidir.

10-13 yaş: Ön ergenlik dönemindeki 10-13 yaş çocuğu, internet ile ilgili oldukça fazla bilgiye sahiptir. Bu yaş döneminde arkadaş ilişkileri eskiye oranla önem kazanır. Arkadaşlık siteleri ve özellikle anlık ileti en çok kullanılan araçlardır. Ayrıca, okullar doğru kullanımını teşvik etmek amacı ile internetten bilgi aramaya yönelik çeşitli projeler, ödevler verirler. Dolayısıyla internetin eğitici rolü bu dönemde ön plana çıkmaya başlar. Bu dönemde günlük internet kullanımı süre açısından bireysel farklılık gösterebilir. Çocuk, sosyal ilişkilerinin devamlılığı için uzun süreler boyu çevrimiçi kalmak isteyebilir. Burada önemli olan aile bireylerinin hep birlikte üzerinde anlaşacakları ‘aile içi internet kullanım kurallarını& belirleyerek huzuru sağlayabilmeleridir.